De zeearmen in Zeeland worden afgesloten. Met de voltooiing van de Oosterscheldedam in 1986 is Zeeland veilig, maar Zuid-Holland nog niet. De dijkversterkingen in Zuid-Holland beginnen voorspoedig, maar de kosten en baten blijken niet ideaal. Het idee van een beweegbare stormvloedkering, een oud plan uit de jaren vijftig, wordt weer actueel. Na een studie blijkt het plan technisch en financieel haalbaar. Een stormvloedkering blijkt een aantrekkelijke oplossing op het gebied van veiligheid, milieueffecten én kosten. Bovendien is deze oplossing sneller te realiseren dan de geplande dijkversterkingen. In 1987 besluit de Nederlandse regering dan ook dat de Maeslantkering er moet komen.


De overheid vraagt meerdere aannemers om een ontwerp voor een stormvloedkering. Van de zes ingediende ontwerpen wint de Bouwkombinatie Maeslant Kering (BMK).


De Maeslantkering alleen kan de veiligheid van Zuid-Holland echter niet garanderen. Via de zeehavens in het Europoortgebied kan zeewater vrij naar binnen stromen. Daarom wordt een aanvullend dijkversterkingprogramma uitgevoerd en wordt de Hartelkering bij Spijkenisse aangelegd. Deze loopt door het Europoortgebied: de Europoortkering.

Adresgegevens

Maeslantkeringweg 139
3151 ZZ Hoek van Holland
Tel: 088-7970630
info@keringhuis.nl

Like ons op Facebook Volg ons op twitter Volg ons op Instagram

Openingstijden

maandag t/m vrijdag
10.00 - 16.00 uur
zaterdag, zondag en feest­dagen
11.00 - 17.00 uur
gesloten op 1 jan., 25 dec. en 31 dec.