Weetjes over de rondvaart door de haven.

Op de kaart staan de route van de rondvaart en de plekken waar je langs komt.
Bij alle nummers vind je meer informatie.

Meer weten over de haven en de kaart van de hele havenregio bekijken?
Kijk dan op de interactieve kaart van de haven van Rotterdam.

 

1. Hoogheemraadschap van Delfland

Een gemaal van het waterschap waar Hoek van Holland en het Keringhuis bij horen.
Een waterschap zorgt voor schoon, voldoende en veilig water.
Meer weten? Kijk op de website van Delfland.

Naar boven

2. DSM Resins

‘Resins’ is Engels voor ‘harsen’. Hars is het kleverige product dat in naaldbomen zit. Maar er zijn ook kunstmatige harsen. Hier maken ze harsen die bijvoorbeeld worden gebruikt voor verf, het bovenste laagje van meubels, tenten of elektronica kabels.
Meer dan een miljard kilometer kabel heeft een laagje dat door DSM Resins is gemaakt.
DSM probeert zoveel mogelijk milieuvriendelijke harsen te maken.

Naar boven

3. Hoek van Holland

Hoek van Holland ligt in de gemeente Rotterdam, in de provincie Zuid-Holland. Er wonen bijna 10.000 mensen in Hoek van Holland. Ieder jaar varen hier ongeveer 70.000 zeeschepen voorbij. Het zoekplaatje met de kerktoren op de Havenkijker is de Dorpskerk van Hoek van Holland.


De kerktoren en daken van huizen in Hoek van Holland

Naar boven

4. Stena Line

De boten van Stena Line varen naar Harwich, Engeland. Deze schepen zijn 240 meter lang en er kunnen 230 auto’s en 1200 passagiers op.


Stena Hollandica

Naar boven

5. Breeddiep, splitsingsdam en Landtong Rozenburg

Bij Hoek van Holland steekt de rondvaart over naar het Europoortgebied via het 80 meter brede ‘Breeddiep’.
Aan de westkant ligt de Splitsingsdam. Dit is een ruim 3 km lange dam. De dam is gebouwd om de toegangen tot de Rotterdamse Waterweg en het Europoortgebied van elkaar te scheiden. Het is dus eigenlijk een soort middenberm, zoals je bij een snelweg ziet.
Het gebied was eigenlijk ingericht als broedgebied voor Visdieven. Maar de dam is vooral in trek bij allerlei andere soorten meeuwen.


Splitsingsdam 

Aan de andere kant ligt de Landtong Rozenburg. De Landtong is een bijzonder gebied, want het is een heel natuurrijk gebied. Het lijkt wel een andere wereld. Je kunt er wandelen, mountainbiken, spelen, luieren, paardrijden, picknicken, kortom... genieten! De natuurgebieden op deze plek waren vroeger veel groter, maar moesten wijken voor havengebied.
Om bij de havens van de Europoort te komen, moesten de schepen vroeger omvaren via Rotterdam. De oplossing was het Calandkanaal. Bij het graven van dit kanaal bleef een lang gerekt stuk land over: de Landtong van Rozenburg.
Op het smalste stuk van de landtong staan tien windmolens. De paal is 78 meter hoog. En de bladen zijn 64 meter. De groene stroom die deze molens opwekken, is genoeg voor ongeveer 13.000 huishoudens.


De punt van Landtong Rozenburg / Windmolens op de Landtong

Naar boven

6. Gate Terminal

Dit is een terminal voor vloeibaar aardgas. Het vloeibare gas wordt hier met schepen binnengebracht, opgeslagen en doorgevoerd.
Gewoon aardgas is er steeds minder en niet alles kan met pijpleidingen vervoerd worden. Maar de vraag naar gas blijft groeien. Daarom is het handig dat we vloeibaar gas met schepen kunnen invoeren. Het kan uit alle landen van de wereld komen. Hierdoor zijn de risico’s kleiner. Want als je afhankelijk bent van maar één leverancier en die kan niet leveren, heb je direct een probleem. Vloeibaar gas komt vooral uit Noord-Afrika, het Midden-Oosten en West-Indië. Bijvoorbeeld uit Nigeria, Algerije, Qatar, Indonesië en Australië.

Een voordeel van vloeibaar gas is dat het veel minder ruimte inneemt. De ruimte om het op te slaan kan 600 keer kleiner zijn dan wanneer je hetzelfde spul in gasvormige toestand opslaat. Landen die wel gas hebben, maar geen leidingen naar Nederland kunnen het vloeibaar maken en op schepen laden.
De tanks waarin het gas wordt opgeslagen zijn 40 meter hoog en hebben een diameter van ongeveer 86 meter.


De drie grote tanks van Gate Terminal

Naar boven

7. Maasvlakte Olie Terminal (MOT)

Dit is één van de grootste olieterminals ter wereld. Het is eigendom van meerdere grote oliemaatschappijen en er werken ongeveer 40 mensen.
Het overgrote deel van de ruwe olie komt van over de hele wereld met supertankers: schepen van maximaal 460 meter lang, die soms wel meer dan 22 meter diep in het water liggen. Hoe lang een schip aan de steiger ligt, hangt af van de grootte van het schip. Dit varieert tussen de 24 en 48 uur.

Per jaar voeren zo’n 240 tankers in totaal tussen de 35 en 40 miljoen ton olie aan. Dit is een derde van de totale aanvoer van ruwe olie in Rotterdam. Opslag vindt plaats in de 39 grote witte tanks. De tanks zijn 22 meter hoog en hebben een doorsnee van 85 meter. Qua hoogte kun je dit vergelijken met een gebouw van 7 verdiepingen. De totale oppervlakte van één tank is gelijk aan een voetbalveld.
In één tank kan zo’n 114.000 m3 ruwe olie worden opgeslagen. Als deze hoeveelheid in een raffinaderij wordt omgezet in benzine, levert dit zoveel benzine op dat er ruim 90.000 auto’s een jaar lang op kunnen rijden. Via pijpleidingen wordt de olie vervoerd naar binnen- en buitenland.

Ruwe olie, ook wel aardolie genoemd, is niet altijd stroperig en zwart. Het kan zo vloeibaar zijn als olijfolie en de kleur is vaak bruin. Een deel wordt gebruikt voor benzine, maar een ander deel gaat naar de chemische industrie. Daar vormt het de basis voor producten die we dagelijkse gebruiken, zoals kunststoffen, cosmetica en geneesmiddelen.


De opslagtanks van de MOT

Naar boven

8. Euromax Terminal Rotterdam

Hier kunnen de allergrootste containerschepen super snel laden en lossen. Bijna alles gaat hier automatisch. Als je goed kijkt zie je wagentjes met nummers erop rijden. Zonder bestuurder verplaatsen ze de containers,
helemaal automatisch. De containers zijn allemaal precies even groot. Van potloden tot kasten en van spijkerbroeken tot spelcomputers. Er kan van alles in zitten!

Deze terminal is heel handig voor grote zeeschepen, want het ligt heel dicht bij zee en je kunt er 24 uur per dag terecht. Schepen liggen binnen een uur vast aan de kade.
Containers worden met vrachtwagens, goederentreinen en binnenvaartschepen verder vervoerd.
Wekelijks wordt Euromax bezocht door ongeveer 20.000 vrachtwagens.

 
Euromax Terminal Rotterdam

Naar boven

9. Maasvlakte 2

Maasvlakte 2 is het nieuwe stuk haven dat vanaf 2013 in gebruik is. Niet alle ruimte wordt al gebruikt. Maar dit gaat in de toekomst waarschijnlijk wel gebeuren als de haven verder groeit.
Het eerste stukje Maasvlakte 2 kwam in het voorjaar van 2009 boven water. De havenbekkens (de waterwegen in de haven) van Maasvlakte 2 zijn tot 20 meter diep. Hierdoor is de haven toegankelijk voor de nieuwste, grootste en diepststekende containerschepen die niet in alle andere Europese havens terecht kunnen.
Het nieuwe land meet in totaal circa 2.000 hectare. Ongeveer 3.000 voetbalvelden groot. De huidige haven is met 20% uitgebreid, tot 12.000 hectare in totaal.
De 2.000 hectare bestaat voor de helft uit infrastructuur, zoals zeewering, vaar-, spoor- en autowegen en havenbekkens. De overige 1.000 hectare (ongeveer 1.500 voetbalvelden) biedt ruimte aan waar het werkelijk om draait: bedrijfsterreinen.

Lees meer over Maasvlakte 2.
Voor meer informatie kun je ook terecht in het bezoekerscentrum FutureLand.


Luchtfoto Maasvlakte 2 (juni 2013) (meer foto's)

Naar boven

10. RWG (Rotterdam World Gateway)

Ook hier worden containers gelost. Vanuit hier gaan containers uit de hele wereld naar de consumenten en industrieën in Europa.
De grote grijze kranen komen uit China. Na een zeereis van ongeveer twee maanden zijn ze hier afgeleverd.
Alle kadekranen zijn volledig elektrisch en worden op afstand bestuurd. De kranen zijn 127 meter hoog en speciaal ontwikkeld om de nieuwste schepen af te handelen. Ze hebben een reikwijdte van maar liefst 24 rijen containers en zijn uitgerust met een speciaal systeem waarmee containers in twee stappen van een schip op een AGV (‘Automatisch Geleid Voertuig’) worden gelost.
De 59 AGV’s vervoeren de containers vervolgens van en naar een tijdelijk opslaggebied op de terminal. Ook de aan- en afvoer van containers via binnenvaartschepen, treinen en trucks is in hoge mate geautomatiseerd. Op Maasvlakte 2 moeten bedrijven zo duurzaam mogelijk werken. Daarom gaat 65% van de doorvoer via trein of binnenvaart in plaats van per vrachtauto.

 
De grijze kranen van RWG

Naar boven

11. APMT

De APM Terminals zijn ook container terminals. APM werkt in 68 landen en er werken wereldwijd meer dan 20.000 mensen. Hier kunnen miljoenen containers gelost worden.
Containers gaan hier van containerschepen over op vrachtwagens, treinen en kleinere schepen. Een deel gaat naar het Europese vasteland, zoals Nederland en Duitsland. Maar ook naar het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en de Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen).

Naar boven

12. E.ON

Op het terrein van E.ON staan kolengestookte elektriciteitscentrales. Het zijn bijzondere centrales, omdat het aantal uren per jaar dat ze elektriciteit kunnen produceren erg hoog is. In de centrales kan ook biomassa gebruikt worden. De biomassa is beter voor het milieu dan de steenkool.
In de centrales staan poederkoolmolens. Daarin wordt de steenkool vermalen tot fijn poeder, dat in ketels wordt verbrand. De warmte die hierbij vrijkomt, verhit water tot stoom. Deze stoom drijft op zijn beurt de turbine aan, waaraan een dynamo is gekoppeld. Zo wordt de elektriciteit opgewekt.
Hoewel het verbranden van gas schoner is dan kolen, hebben ze er hier voor gezorgd dat ook steenkool veel minder slecht is voor het milieu dan vroeger.


E.ON Benelux (vanaf de A15)

Naar boven

13. Lyondell Bayer

In deze fabriek werken zo’n 140 vaste medewerkers. Het grootste deel daarvan werkt in ploegendiensten in de productie of op het laboratorium. Dit is nodig omdat de fabriek dag en nacht draait.
De fabriek maakt chemicaliën die de bouwstenen zijn van andere basisproducten. Bijvoorbeeld kleding, huishoudelijke artikelen, bouwmaterialen en producten voor dagelijks gebruik, zoals autostoelen, dashboards, matrassen, cosmetica en koelvloeistoffen.
Met een 7 kilometer lange pijpleiding staat deze fabriek in verbinding met de Europoort locatie waar een deel van de grondstoffen aan worden geleverd.


De herkenbare ronde opslagtanks van Lyondell Bayer

Naar boven

14. Neste Oil

Hier werken ongeveer 150 mensen. Het bedrijf maakt hernieuwbare diesel van de schoonste en hoogste kwaliteit. Hernieuwbaar betekent dat het gemaakt wordt van grondstoffen die niet opraken, zoals plantaadrige olie. Met de diesel die ze hier in een jaar produceren, kunnen meer dan een half miljoen auto’s dag en nacht rijden.
De uitstoot van deze diesel door auto’s en vrachtwagens is minder dan bij gewone diesel. Zoveel minder als 250.000 auto’s zouden uitstoten.


Het Finse Neste Oil

Naar boven

15. IOI Loders Croklaan

Hier bewerken ze palmolie. Dat is olie die uit de vruchten komt van palmbomen in Maleisië. De speciale olie die ze er hier van maken, wordt over de hele wereld gebruikt. Bijvoorbeeld in snoep, ijshoorntjes en pizzabodems.
Loders Croklaan maakt als eerste in Europa heel veel bijzondere duurzame palmolie. Op een ingewikkelde manier bewerken ze de palmolie, zodat je er nog meer mee kunt. Vetten kunnen "op maat" gemaakt worden zodat ze bijvoorbeeld op een bepaalde manier smelten of een bijzondere hardheid hebben. En ze maken het nog natuurlijker en gezonder dan de gewone palmolie.
De speciale oliën en vetten zijn vooral voor de voedingsmiddelenindustrie over de hele wereld, variërend van bakproducten en zoetwaren tot babyvoeding.
Zulke vetten kunnen bijvoorbeeld cacaoboter vervangen in chocolade-achtige producten of bijenwas vervangen om te voorkomen dat snoepgoed aan elkaar kleeft. Ook worden deze vetten gebruikt als coating op gebakken producten om te voorkomen dat het gebak zacht wordt door het vocht in de vulling. Voorbeelden hiervan zijn ijshoorntjes en pizzabodems.


IOI Loders Croklaan 

Naar boven

16. Rhenus Logistics Deepsea Terminal

Hier worden allerlei spullen verplaatst en tijdelijk opgeslagen. Niet alle containers kunnen volautomatisch van het containerschip de vrachtwagen op. Bijzondere goederen moeten soms ook bijzonder behandeld worden.
Logistieke bedrijven sorteren goederen en zorgen voor verder vervoer.
Een voorbeeld is het sorteren van schoenen. Sommige producten worden niet tegelijk in dezelfde container vervoerd om diefstal tegen te gaan. Schoenen worden vaak apart verscheept. Linker- en rechterschoenen zitten in verschillende containers. Ook elektronica-onderdelen worden vaak van elkaar gescheiden, zodat het niet zoveel zin heeft om een container leeg te roven.


De blauwe loodsen van Rhenus Logistics

Naar boven

17. Enecogen

Dit is een energiecentrale die draait op gas. Duurzamer dan de energiecentrales die op kolen werken.
De uitstoot is laag en ook de geluidsoverlast is klein.

Naar boven

18. Indorama

Indorama maakt enorm veel grondstoffen, die gebruikt worden om PET van te maken. PET is zelf eigenlijk ook een grondstof en wordt gebruikt om plastic flessen te maken. Maar tegenwoordig wordt PET ook gebruikt in voetbalshirts voor onder andere het Nederlandse elftal.

Naar boven

19. Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV)

Eén van de grootste en modernste overslagbedrijven van massagoed in Europa. Hier worden ieder jaar ongeveer 30 miljoen ton ijzererts en kolen in een ander transportmiddel of een opslagplaats geladen. Dag en nacht kunnen zeeschepen hun kolen en ertsen lossen. Er ligt hier een kleine voorraad en de rest gaat naar Duitse fabrieken in het Ruhrgebied.
Vanaf de boot zie je vooral de ertsterminal. Aan de kade van 1100 meter lang kunnen drie zeeschepen tegelijk lossen. De grootste ertstankers ter wereld kunnen hier aanmeren. Zo’n 150 zeeschepen per jaar lossen hun kolen en erts hier.


Ertsoverslag


Kolenoverslag

Naar boven

Adresgegevens

Maeslantkeringweg 139
3151 ZZ Hoek van Holland
Tel: 088-7970630
info@keringhuis.nl

Like ons op Facebook Volg ons op twitter Volg ons op Instagram

Openingstijden

maandag t/m vrijdag
10.00 - 16.00 uur
zaterdag, zondag en feest­dagen
11.00 - 17.00 uur
gesloten op 1 jan., 25 dec. en 31 dec.